Webinar: Kvalitetetsatlas 18 Jan

Hvordan foregår produksjonen?

I dette prosjektet ønskes det gjort opptak av innleder/foredrag i forkant av sendingen. Dette gjøres sammen med oss, slik at vi kan kvalitetssikre kamera, lyd og lys. 

Første steg er å finne passende tidspunkt for opptak. Finn ledig tid i din kalender og ta kontakt med oss ved å fylle inn skjemaet nedenfor slik at vi hurtigst mulig kan komme i gang. Du bør minimum beregne å sette av tid til innlegg +20 minutter. Eksempel; dersom innlegget ditt er 10 minutter bør du sette av minst 30 minutter.

Avtal tid for opptak

+47 906 53 000

mellom 10:00 – 17:00

Adresse Strandgata 5-7, 9008 Tromsø

Klar til å Koble opp?

Når du er klar til å gjøre opptak eller gå live gjøres dette via en teknisk løsning som best kan sammenlignes med en NETTBASERT versjon av konferanseverktøy som skype/teams/zoom/whereby som du sikkert kjenner fra før.

Det er en fordel om du bruker Chrome nettleser på datamaskin, og Safari på Apple telefon/nettbrett.

Når du kobler deg opp, er det vi i Media Event som opptrer som teknisk møteleder, og kobler deg sammen med resten av produksjonen. Du vil kunne se og høre de som er i studio og de vil introduserer deg før du kan begynne.

Merk: Ingen vil se eller høre deg før vi legger deg live.

Du bør aller helst delta via PC/MAC som er koblet til kablet nett og helst ikke via trådløst nett.

Vi vil kontakte deg i god tid for å test den tekniske oppkoblingen og kvalitetessikre lyd og bilde.

Viktig: Se praktiske tips nedenfor slik at du kan gjøre nødvendige forberedelser og sørge for god lyd og bra bilde i din ende.

Gi tilgang

Når du åpner konferanseverktøyet vil nettleseren be om tilgang til å bruke kamera og mikrofon, som du må akseptere.

Velg kamera og mikrofon

Angi hvilket kamera og mikrofon du ønsker å bruke. Dersom du bruker Windows kan det være at andre programmer har blokkert tilgang, og du må da avslutte andre programmer som bruker kamera/mikrofon.

Identifiser deg

Til slutt fyller du inn navn og evt. avdeling/arbeidssted i navnefeltet, før du klikker på den blå ‘Join’ knappen.

Vent til vi er klar

Du vil dersom alt fungerer som det skal se og høre det som foregår i studio. Vi vil gi deg ytterligere instruksjoner når du er tilkoblet. Viktig at du ikke MUTE'er din egen mikrofon på din side, vi styrer dette fra vår side.

Hva hvis jeg har en PRESENTASJOn?

Dersom du skal bruke en presentasjon må du bruke en Chrome nettleser, og etter at du har koblet deg opp og hører sendingen, skal du gjøre følgende. 

Merk: Dersom din presentasjon inneholder video må du kontakte oss. 

1

I skjermbildet for konferanseverktøyet. Klikk på ‘Share Screen’

2

Marker skjermbildet med musen ved å klikke på det lille skjermbildet i fanen ‘Hele skjermen’ slik at rammen blir blå rundt skjermbildet. Klikk ‘Del’.

3

Åpne Powerpoint/Keynote og start fremvsining i fullskjerm. Merk: Dersom du har en enkelt skjerm, vil du fint kunne høre hva som foregår, men ikke se hva som skjer da powerpoint ligger over video vinduet. Dersom du har flere skjermer kan du selv velge hvordan du organiserer skjermbildene. Det er viktig å dele powerpoint/keynote hvor hele skjermbildet er i fullskjerm på en enkelt skjerm.

Tips for bedre resultat

Lyd / mikrofon

Finn et stille sted uten forstyrrelser ute- og innenfra Bruk headset med mikrofon dersom du har det tilgjengelig Slå av mikrofonen når du ikke prater Ikke bruk tastaturet dersom mikrofonen er aktiv.

Omgivelser

Unngå fellesarealer som stue og kjøkken Ha en enkel og ren bakgrunn Ha godt med lyst mot ansiktet Unngå sterkt lys i bakgrunnen som f eks. stor lampe eller vindu Plasser lampen bak dataskjermen Skru gjerne ned lysstyrken på skjermen

bilde / Kamera

Posisjoner kameraet ditt i øyehøyde Plasser deg midt selv midt i bilde Huskt at kameraet alltid er på Se i web-kameraet når du prater, ikke på skjermen